ویژگی زعفران مرغوب

مقدمه

 

تشخیص کیفیت زعفران مرغوب کار چندان آسانی برای افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند نیست. از ویژگی های زعفران مرغوب می توان چند مورد نام برد که ، یکی بررسی ظاهر آن است . در این مقاله ویژگی زعفران اصل و نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی رابرای شما توضیح خواهیم داد.

نکاتی که در هنگام خردی زعفران باید به آن توجه کرد !

  • از فاکتور های مهم که در خرید زعفران مرغوب باید به آن دقت کرد محلی است که گیاه د رآن کشت شده است زیرا شرایط محیطی و نحوه نگهداری در کیفیت زعفران بسیار تاثیر گذار است.
  • اگر بخواهیم از روی ظاهر و بدون آزمایش کردن زعفران اصل را از تقلبی تشخیص دهیم باید به نکاتی مثل رنگ زعفران که حتما قرمز تیره باشد، دقت کرد . همچنین زعفران خوب دارای بوی گرم ، تند و مطبوع است ، بوی کم زعفران می تواند نشان از کهنگی و یا احیاناً تقلبی بودن این محصول باشد.پس در هنگام خرید به ویژگی ها ظاهری زعفران بخصوص رنگ و بوی آن توجه لازم را مبزول فرمایید.
  •  از ویژگی های دیگر یک زعفران مرغوب پس از مخلوط شدن در آب ، زرد شدن آباست، در صورتی که زعفران تقلبی رنگ آب را قرمز و یا نارنجی تیره می کند.
  • همان طور که گفتیم از ویژگی زعفران مرغوب بوی بسیار مطبوعی آن است، مثلا اگر یک بسته زعفران خوب را هنگام استفاده باز کنیم ، کل فضای خانه را عطراگین می کند. که هر چه بوی آن بیشتر باشد، نشانه اینست که تازه تر و زعفران مرغوبی است.
  • زعفران خوب همیشه عطر شیرین دارد و نه طعم شیرین. برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی یکی از رشته‌های زعفران را روی زبان خود قرار دهید اگر طعم شیرینی درون دهان خود احساس کردید، این زعفران تقلبی است. گاهی افراد سودجو برای افزایش وزن زعفران، آن را به عسل یا شکر آغشته می‌کنند. زعفران اصل کمی به تلخی می‌زند یا گاهی هم هیچ طعم خاصی نمی‌دهد.
  • از روش‌های تشخیص قطعی زعفران اصل، عطر آن است. برای این راهکار باید عطر زعفران اصل را به خوبی بشناسید. عطر زعفران اصل بسیار جذاب و هیجان‌آور است، اگر بدانید رایحه واقعی عسل و یونجه چگونه است، به احتمال زیاد می‌توانید عطر زعفران اصل را هم تشخیص دهید. این عطر ترکیبی از عسل و یونجه است. هر چه زعفران تازه‌تر باشد، بوی آن تندتر است.
  • زمانی که کلاله‌های زعفران اصل را از آب بیرون بیاورید، رنگ اصلی خود کلاله‌ها چندان تغییری نکرده است. ولی در زعفران تقلبی بعد از درآوردن آنها از آب، مشاهده می‌کنید که رنگ اضافه شده به کلاله‌های زعفران کاملاً از بین رفته، ظاهری مثل قبل ندارد و به رنگ سفید در آمده است. به علاوه زعفران اصلی سرعت رنگ دهی کندتری دارد، پس اگر زعفران به سرعت رنگ پس داد، شکی در استفاده از رنگ‌های شیمیایی درون آن نیست.
  • کلاله‌های زعفران اصل براق نیستند. گاهی اوقات در تهیه زعفران تقلبی کلاله گیاهان دیگر از جمله ذرت را رنگ می‌کنند و به جای نوع اصل آن می‌فروشند. کلاله ‌این دو گیاه شباهت زیادی به هم دارد و تفاوت آنها در این است که کلاله‌های زعفران حالت منحنی دارند که می‌تواند در تشخیص نوع اصل به شما کمک کند. گل‌رنگ هم از نظر ظاهری به طور طبیعی شباهت زیادی به زعفران اصل دارد، پس گول ظاهر آن را نخورید و به رنگ و بوی آن بیشتر توجه کنید.
  • یکی از روش‌های جالب برای تشخیص زعفران اصل این است که کمی جوش شیرین به آب اضافه کنید و آن را خوب هم بزنید. سپس کمی زعفران به محلول اضافه کنید. درصورتی که زعفران اصل باشد، ترکیب آب و جوش شیرین به رنگ زرد در می‌آید، ولی اگر زعفران تقلبی باشد محلول به رنگ قرمز کمرنگ تغییر می‌کند.
  • کمی زعفران را روی اجاق گاز و روی شعله گاز شهری متان بگیرید. اگر رنگ آن به بنفش یا نارنجی تغییر کرد، خوشحال باشید که زعفران اصل در دست دارید. زعفران تقلبی به رنگ زرد تبدیل می‌شود. همچنین زعفران اصل در بنزین حل نمی‌شود و اگر کمی از آن را درون بنزین بریزید، نباید باعث تغییر رنگ آن شود.

 

 

کیفیت و قیمت انواع زعفران به میزان کمی و کیفی به عوامل متمایز کننده وابسته است.ترکیبات مذکور عبارتند از :

  1. کروسین عاملی که بر قدرت رنگ تاثیرگذار است
  2. پیکروسین ماده‌‌ی موثره بر قدرت طعمی که از گیاه انتظار می‌رود.
  3. سافرانال یا ماده‌ای که میزان عطر و بوی گیاه به آن وابسته است.

میزان ترکیبات فوق که تعیین کننده کیفیت گیاه مذکور است، در آزمایشگاه‌های مخصوصی سنجیده می‌شود و هرچه مقدار وجود این سه ترکیب بیشتر باشد، نشان از باکیفیت‌تر بودن زعفران دارد.

 

 

از جمله تقلب‌های رایج در زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ کردن خامه زعفران با رنگ استخراج شده از کلاله یا رنگ‌های طبیعی یا مصنوعی دیگر و مخلوط کردن آن با زعفران است.
  • رنگ کردن مجدد زعفران مصرف شده و استفاده از کلاله حاصل از گل‌های گونه‌های دیگر زعفران که معمولا کوتاه‌تر و فاقد ترکیبات است.
  • سنگین کردن وزن زعفران با انبار کردن در محل‌های مرطوب یا حتی اسپری کردن ذرات ریز آب و آغشته کردن آن با روغن، عسل،
  • گلیسیرین و یا محلول‌های نیترات پتاسیم یا آمونیوم، شکر، سولفات سدیم است.
  • زعفران به ویژه زعفران پودر شده با تقلبات بیشتری همراه است. چون سودجویان به زعفران سائیده شده برای افزایش وزن خاک سرخ اضافه می‌کنند.
  • مهمترین تقلبی که صورت می‌گیرد، استفاده از گیاه گلرنگ که شباهت زیادی به زعفران دارد است.

 

فروشگاه اینترنتی زعفران ثمرگل با تولید و گردآوری بهترین زعفران، گران قیمت ترین ادویه جهان، سعی در لذت بخش تر کردن آشپزی و داشتن تجربه طعم خوش زعفران مرغوب ایرانی را دارد.
شما مشتریان عزیز می‌ت.انید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی زعفران ثمرگل از تمامی محصولات ما دیدن کنید و برای سفارش و خرید آنلاین اقدام کنید.

تمامی محصولات فروشگاه زعفران ثمرگل با درجه کیفی بالا و مناسب ترین قیمت عرضه می‌گردد وبرچسب اصالت کالا درج شده روی محصولات ثمرگل این تضمین را به شما مشتریان عزیز می‌دهد تا با خیال راحت، مرغوب ترین زعفران ایرانی را خریداری کنید.

زعفران ثمرگل دارای تاییدیه های کیفی و فنی و مجوزهای لازم از آمریکا ، اروپا و ژاپن که روی بسته بندی محصولات درج شده است،
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.