فواید و مضرات مصرف زعفران

فواید و مضرات مصرف زعفران

 

 

زعفران دارای خواص دارویی و درمانی متعدد و فواید زیادی برای بدن انسان می باشد. فواید و خاصیت های زعفران برای مغز و معده ، برای کودکان و اعصاب ولاغری و… امروزه برای ما کاملا مشخص است ، زعفران حاوی ویتامین‌های B6، B2، B1، ویتامین C و دیگر مواد مغذی مورد‌نیاز بدن است در این مطلب سعی میکنیم در مورد فواید و مضرات مصرف زعفران صحبت کنیم.

خواص زعفران و خاصیت ها و همچنین فواید آن این ادویه را به عنوان طلای سرخ معروف کرده است؛ از زمان های بسیار قدیم به غذاهای ما طعم و رنگ خاصی داده است.

 

 

 

 

دانشمندان پس از تحقیقات فراوان دریافتند که که این ادویه گرانبها می تواند با داشتن مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین های گروه B ، فواید زیادی برای ما داشته و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان کمک قابل توجهی کند.افزایش هوش و قدرت حافظه
قدرت هوش و حافظه از آن دست مسائلی است که تا حد زیادی در محدوده ژنتیکی یک انسان قرار دارد و طبیعتا به این زودی‌ها نمی‌توانیم به این حیطه از علم دسترسی کامل داشته باشیم. اما مسئله‌ی دیگری نیز در مورد قدرت ذهن وجود دارد و آن استفاده حداکثری از توان ذهنی و قدرت حافظه است.

یکی از خواص زعفران تامین طبیعی مواد معدنی و احتیاجات مغزی است. یعنی ما از گیاهی از دامان طبیعت داریم که می‌تواند به بهبود عملکرد مغزی ما کمک کند و عوارض جانبی خاصی هم نداشته باشد. در نظر داشته باشید که حتی بهترین داروهای شیمیایی نیز ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشند.

 

 

خواص زعفران

 

 

جلوگیری از ریزش مو

حتما می‌دانید که مو یک عنصر زنده است و این موجود زنده برای زنده‌ماندن نیاز به مواد و عناصر غذایی دارد. زعفران به واسطه دارا بودن عناصر معدنی و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به حفظ ساختار مو و بافت آن کمک کند.

 

 

زیبایی و طراوت پوست

زیبایی و طراوت پوست ما رابطه‌ی مستقیمی با میزان کلاژن موجود در آن دارد. عمده خطری که کلاژن‌های پوستی را تهدید می‌کند رادیکال‌های آزاد می‌باشند. از عوامل تولید کننده رادیکال‌های آزاد می‌توانیم به سبک زندگی ناصحیح امروزمان اشاره کنیم که تهدیدی مستقیم برای سلامت ماست.

تنها چیزی که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. از ترکیبات اصلی زعفران می‌توانیم به کائمفرول، کروسین و کروستین اشاره کنیم که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند و می‌توانند سلامت و زیبایی پوست ما را تا حد زیادی بهبود ببخشند.

 

 

کمک به بهبود آثار داروهای آرامبخشی

بسیاری از انسان‌ها دچار مشکلات روحی هستند و به واسطه این مشکلات مجبور به استفاده از داروهای آرامبخشی مانند فلوکستین و ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای دیگر هستند. اما این داروها در کنار مزایای فوق‌‌العاده‌ای که دارند عوارض جانبی قابل توجهی را نیز به همراه دارند.

یکی از عوارض جانبی این داروها که در کیفیت زندگی افراد تاثیر به سزایی دارد عوارض جانبی جنسی است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی افراد دارد. مطالعات علمی نشان می‌دهد که یکی از خواص مهم زعفران کمک به بهبود عوارض جانبی ناشی از این داروها می‌باشد.

 

 

ضد سرطان

سرطان همان بیماری مخوف گذشته و رایج امروز است. اگر بخواهیم از اصلی‌ترین علل ایجاد سرطان نام ببریم می‌توانیم به رادیکال‌های آزاد اشاره کنیم. این رادیکال‌های آزاد هستند که با اثر بر روی ماده ژنتیک سلولی مکانیسم‌های تنظیمی آن را تغییر می‌دهند و منجر به ایجاد سرطان می‌شوند.

همان‌طور که گفتیم زعفران یعنی آنتی اکسیدان و آنتی ‌اکسیدان‌ها یعنی پیشگیری از سرطان. وقتی آنتی‌اکسیدان‌های بدن ما کمتر از مقداری باشند که بتوانند رادیکال‌های آزاد را از بین ببرند دچار بیماری خواهیم شد و یکی از اصلی‌ترین این بیماری‌‌ها سرطان است.

 

 

تقویت بینایی

در مطالعاتی که بر روی موش ها انجام شد نشان داده شد که سافرانال موجود در زعفران اثر مثبتی بر روی عملکرد چشمی دارد و می‌تواند برای تقویت بینایی موثر باشد. پس یکی از فواید زعفران که به واسطه سافرانال موجود در آن حادث می‌شود تقویت بینایی است.

مکانیسم اثر زعفران بر چشم نیز به این صورت است که زعفران با جلوگیری از تخریب سلول‌های شبکیه و همچنین جلوگیری از تخریب گیرنده‌های نوری شبکیه منجر به حفظ قدرت بینایی و تقویت آن می‌شود. همان‌طور که می‌دانید گیرنده‌های نوری شبکیه نقش مهمی در حفظ قدرت بینایی دارند.

 

 

سکته‌های قلبی و مغزی

اساس ایجاد سکته‌های قلب و مغزی شرایط کمبود اکسیژن‌رسانی به مغز و یا همان هایپو‌اکسی می‌باشد. وظیفه تامین اکسیژن بافت‌های بدن بر عهده رگ‌های خونی است و اگر رگ‌های خونی به هر دلیلی مسدود شوند دیگر نمی‌توانند اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها را تامین کنند و در صورت نبودن اکسیژن عضلات قلبی و یا نورون‌های مغزی از بین خواهند رفت.

یکی از دلایل شایع انسداد عروق خونی اکسید شدن چربی‌ها و رسوب آن‌ها در عروق خونی است. زعفران دارای آنتی اکسیدان‌های موثری است که می‌توانند از اکسید شدن چربی‌های در عروق خونی جلوگیری کنند و در نهایت از انسداد عروق و آسیب‌های قلبی و مغزی پیشگیری کنند.

زعفران یک ماده غذایی ساده نیست که فوایدی هم داشته باشد و ما گاهی آن را مصرف کنیم. زعفران یک داروی خوب برای بسیاری از مشکلات انسان است. زعفران می‌تواند در جهت اصلاح سبک زندگی غلط امروزی ما مفید باشد و نوش‌دارویی باشد قبل از مرگ سهراب.

 

 

ترمیم زخم ناشی از سوختگی

همان‌طور که گفتیم اصلی‌ترین خواص زعفران ناشی از فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی آن است و همین موارد نیز هستند که می‌توانند در بهبود زخم‌های ناشی از سوختگی نقشی مهم را ایفا کنند.

البته برای اثبات نهایی تاثیر زعفران در بهبود زخم‌ها باید مطالعات و تحقیقات بالینی بیشتری صورت بگیرد تا بتوان از تاثیر قطعی زعفران در بهبود زخم‌ها اطمینان داشت.

 

 

محافظت از کبد

کبد یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که وظایفی همچون دفع سموم و دارو‌ها و همچنین متابولیسم را بر عهده دارد. عادت‌های ناسالم غذایی و همچنین مصرف نابه‌جای داروها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به بافت کبد وارد کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کاروتنوئيدهای موجود در زعفران اصل از تولید رادیکال‌ها آزاد در کبد جلوگیری می‌کنند و همچنین سافرانال موجود در زعفران، کبد را در برابر مواد سمی محافظت می‌کند. البته بازهم برای تجویز گسترده زعفران جهت کاربردهای درمانی در این زمینه نیاز به تحقیقات و پژوهش‌های بیشتر است.

حتما در تهیه ی زعفران طبیعی دقت کنید تا دچار مشکلات کبدی و گوارشی نشوید. زعفران اصل را از فروشگاه های معتبر مثل ماه چین خریداری کنید.

 

 

تقویت توانایی جنسی

طبق مقالات علمی منتشر شده کروسین موجود در زعفران می‌تواند نقش به سزایی در تقویت عملکردهای جنسی افراد مذکر داشته باشد. کروسین می‌تواند نقش به سزایی در ریخت‌شناسی و حرکت اسپرم‌ها داشته باشد.

یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های درمان ناباروری در مردان تقویت اسپرم‌ها می‌باشد. البته این مطالعات نشان می دهد که زعفران تعداد اسپرم‌ها را افزایش نمی‌دهد بلکه نقش به سزایی در افزایش کیفیت آن‌ها دارد. همین امر نیز موجب شده است تا برخی از شرکت‌‌های دارویی اقدام به تولید داروهای تقویت جنسی بر پایه‌ی زعفران بکنند.

 

 

فروشگاه اینترنتی زعفران ثمرگل با تولید و گردآوری بهترین زعفران، گران قیمت ترین ادویه جهان، سعی در لذت بخش تر کردن آشپزی و داشتن تجربه طعم خوش زعفران ایرانی را دارد.

شما مشتریان عزیز می‌ت.انید با مراجعه به سایت فروشگاه اینترنتی زعفران ثمرگل از تمامی محصولات ما دیدن کنید و برای سفارش و خرید آنلاین اقدام کنید.
تمامی محصولات فروشگاه زعفران ثمرگل با درجه کیفی بالا و مناسب ترین قیمت عرضه می‌گردد وبرچسب اصالت کالا درج شده روی محصولات ثمرگل این تضمین را به شما مشتریان عزیز می‌دهد تا با خیال راحت، مرغوب ترین زعفران ایرانی را خریداری کنید.

 

 

مصرف بیش از اندازه زعفران

زعفران به خودی خود برای افراد عادی ضرری ندارد اما اگر این ماده شفا بخش که فواید و خواص آن را در به شرح و تفصیل گفته ایم به مقدار زیاد مصرف کنید، بیشتر از آن چه که فایده و خاصیت داشته باشد ضرر دارد. حتی اگر زعفرانی که خریداری نموده اید اصل باشد مصرف بیش از اندازه آن نیز می تواند ضررهای بسیاری داشته باشد.

توجه داشته باشید که نباید بیش از پنج میلی گرم زعفران را در هر وعده مصرف کنید. در غیر این صورت عوارض بسیار بدی را برای شما در پی خواهد داشت که حتی ممکن است به مرگ هم منجر شود. از نشانه های عوارض مصرف بیش از اندازه زعفران می توان به این علامت ها اشاره کرد. مسمومیت غذایی، اسهال، زردی پوست، خون دماغ، بی حسی پلک ها و لب ها، زردی چشم، خون دماغ، زردی غشای مخاطی از این جمله هستند. این ها تنها نشانه های سوء مصرف زعفران است.

مضراتی که مصرف بیش از اندازه زعفران برای بدن دارد بسیار بیشتر از این مسائل است و به اندام مختلف بدن شخص مصرف کننده صدمات جبران ناپذیری وارد می نماید.

 

 

مصرف زعفران به مدت طولانی

گفته شد که از زعفران برای خوشمزه کردن خوراکی های گوناگون بهره گرفته می شود.

گروهی از افراد بر این باورند که اگر به مدت طولانی و به مقدار کم یعنی به عنوان ادویه استفاده شود ضرری نخواهد داشت. اما این طور نیست و مصرف طولانی مدت زعفران مانند مصرف زیاد آن باعث انباشته شدن مواد تشکیل دهنده آن می شود که می تواند بسیار مضر باشد. به ویژه مکمل های کاهش وزن دارای زعفران هستند.

کسانی که از این مواد استفاده می کنند باید بسیار مواظب باشند که دوره مصرف آن ها بسیار طولانی نشود. این دوران باید کمتر از شش هفته باشد. برای مصرف چنین موادی حتما باید با پزشکان متخصص مشورت های لازم را انجام بدهید.

 

 

حساسیت به زعفران

گروهی از افراد به بعضی از گیاهان حساسیت دارند. این زعفران نیست که عوارض را به بار می آورد، در واقع این حساسیت شخص است که باعث واکنش غیر طبیعی به این ماده می کند.

حساسیت به زعفران دارای نشانه هایی است که شخص مصرف کننده بلافاصله پس از مشاهده آن ها نباید دیگر زعفران را مصرف کند. این نشانه ها عبارتند از سر درد، اضطراب، گیجی، حساسیت های مربوط به پوست، خشکی لب و دهان، بی اشتهایی، ناراحتی معده، تهوع، کاهش وزن.

 

 

ترکیب زعفران با ادویه های دیگر

گاهی زعفران را با موادی مانند دارچین، عسل، زرشک و بسیاری مواد دیگر ترکیب می شوند که این ترکیب ها به این دلیل انجام می شود تا مزه و یا عطر جدیدی را به وجود می آورند. شاید این مواد برای افراد به تنهایی ضرری نداشته باشد اما با ترکیب آن ها با زعفران و ترکیب مواد داخل آن ادویه ها و زعفران می تواند حساسیت زا و خطرناک باشد. بنابراین پیش از مصرف این گونه ترکیب ها با متخصص های تغذیه مشورت نمایید تا از مصرف این ادویه ترکیبی مشکلی برای شما پیش نیاید.

 

 

مضرات مصرف زیاد زعفران برای بیماران قلبی

زعفران به دلیل داشتن موادی مانند منگنز، آهن، پتاسیم، ویتامین ث و ب ۶ در کارآیی قلب بسیار موثر است. می دانیم که زعفران با بالا بردن تعداد ضربان قلب باعث نشاط و شادی می شود. باعث تنظیم فشار خون می شود و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند. اما همین ماده شفابخش اگر به صورت اصولی و با نظر پزشک مصرف نشود می تواند ضررهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد و حتی ممکن است باعث سکته بر اثر بالا رفتن ضربان قلب گردد و یا افراد را دچار بیماری تپش قلب نماید.

مصرف بیش از حد زعفران نیز باعث کاهش فشار خون و رقیق شدن بیش از حد خون می‌شود که ممکن است عوارضی مثل خونریزی‌های بینی و یا رحمی را در بانوان به همراه داشته باشد. مصرف بیش از حد این ماده به دلایلی که گفته شد برای خانم‌های باردار نیز توصیه نمی‌شود و ممکن است به سقط جنین در ماه‌های اول حاملگی منجر شود.

 

 

مصرف زعفران در بارداری

مصرف زعفران در دوران بحرانی بارداری یعنی سه ماه اول که دوران تشکیل اندام‌ها ست می‌تواند به جنین صدماتی وارد نماید. مصرف زعفران در سه ماه اول حاملگی باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم دارد و در نتیجه احتمال سقط جنین را به همراه دارد، اما مصرف متعادل آن پس از سه ماه اول دوران بارداری مفید است و مادر را برای زایمان آسان آماده می‌کند. زعفران موجب خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم می‌گردد و زایمان را آسانتر می‌سازد.

زعفران ثمرگل دارای تاییدیه های کیفی و فنی و مجوزهای لازم از آمریکا ، اروپا و ژاپن که روی بسته بندی محصولات درج شده است،
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.